| 
      
    ČO MODLITBA JE A ČO MODLITBA NIE JE 
                Modlitba  nie je upokojujúca droga ani príležitosť fňukať do Božej zástery. Je to Božia  kováčňa, kde máme byť slovami evanjelia pretavení a ukutí do podoby  Božieho nástroja, ktorý však v Jeho rukách nestráca svoju slobodu  a zodpovednosť za to, ako a k čomu je použitý. 
              Modlitba  nie je fantazijný let do nebies a únik do sveta našich prianí. Naopak,  vracia náš pohľad späť na zem, vždy kedykoľvek by sme chceli len zasnene  a pasívne hľadieť do oblakov vlastných predstáv, projekcií, utópií –  presne tak, ako v deň Nanebovstúpenia nebeský hlas napomenul učeníkov  Pána: „Muži galilejskí, čo tu stojíte a hľadíte  do neba?“ Ten istý hlas oslobodzuje i nás od všetkých zbožných únikov, učí  nás stáť pevne na zemi a byť verní zemi, kam nás postavil Boh. 
              Modlitba  nie je krúženie okolo seba samých, pokušenie rozprávať sa sám so sebou.  Modlitba je dialóg, v ktorom nesmieme kvôli vodopádu svojich krásnych  a zbožných básničiek prepočuť Jeho reč. 
              Božia  odpoveď nie sú tajomné šeptania, do ktorých by sme stále – či už naivne alebo  rafinovane – mohli vplietať vlastné odpovede, ktoré už vopred chceme počuť. To  Božie „klopanie“ na steny našich sŕdc nemá nič spoločné s klopkaním  stolčekov na špiritistických seansách či s „náhodným otváraním“ Biblie.  
              V modlitbe  a meditácii sa náš život – tento rýchlo bežiaci prúd zážitkov – mení na  skúsenosť. Príliš horúce železo pocitov či životných spálení je prekované vo  svetle Božieho slova, pred Jeho tvárou. Áno, modlitba je Božia kováčňa, nie je  to len tichý kúsok slastného podriemkavania ušľachtilých duší. Niekedy je pri  nej poriadne horúco. 
              Vo  viere a v modlitbe ide skôr o to, aby sme sa snažili pochopiť  Božie priania a načerpať silu, múdrosť a ochotu. Aby sme Božím  prianiam dokázali dávať prednosť pred svojimi prianiami a požiadavkami. Škoda  však, že naše každodenné starosti mieria tak často do oblasti „mať“ (a to  nielen vo veciach materiálnej povahy). 
              V modlitbe  by sa mali utvárať naše základné rozhodnutia. V nej by po opadnutí  prchavej peny pocitov mala dozrievať  naša vôľa odpovedať Bohu. Nie ako  Adam skrývajúci sa v kroví, ale človek tvárou v tvár Bohu. 
              Vtedy  je modlitba aj miestom uzdravovania  našich životných zranení. Nie je to „uzdravovanie vierou“ ako pri  evanjelizačných masových zhromaždeniach na štadiónoch, kedy je človek vyzývaný  povelmi: „Kto verí v Krista, ruky nahor, aleluja!“ Mať ruky nahor ešte  neznamená obrátenie. Vždy si pripomeňme, že katolícka liturgia nás pri každej  svätej omši vyzýva „Hore srdcia!“ (a nie paže) a že kresťanská  tradícia definuje modlitbu ako pozdvihnutie srdca k Bohu – pohyb vnútra,  a nie vonkajška. To, čo môže skutočne rozhýbať naše telo, nohy a ruky  k práci na Božom kráľovstve, je premenené srdce, a nie nálada, prskavky  emócií, navodené masovou sugesciou.  
              V modlitbe  sa učíme rozpoznávať, čo môžeme a čo nemôžeme zmeniť. A v tom, čo  zmeniť môžeme, sa učíme angažovať, prosiac o odvahu a silu neuhýbať,  nezabúdať, nezatvárať oči. A to, čo zmeniť nedokážeme, sa v modlitbe  učíme odovzdať a púšťať z ruky. V modlitbe realisticky rozpoznávame vlastné  obmedzenia, oslobodzujeme sa od ilúzií osobnej „všemohúcnosti“ a od  márneho preťažovania vlastných síl. To pomáha zbaviť sa nepravých pocitov vín,  zlosti a bezmocnosti.  
                                                                             (Zdroj: Tomáš Halík, Dotkni se ran, str. 123-137)  |